dissabte, 3 de maig del 2008

QUE RUDOLF (DIESEL) ENS AJUDI


Darrerament s’ha parlat molt de l’oli de girasol per la suposada contaminació d’algunes remeses.

Aprofiteu-ho per lligar! Com? Molt fàcil. Només es tracta de parlar d’aquest tema amb algú que us interessi, i en un moment determinat dir:

“També podria fer com en Rudolf i posar-lo a un motor”.

“Quin Rudolf?”, us preguntaran.

En Rudolf Diesel.

Rudolf Diesel va néixer a París el 1858 però era d’origen alemany. De jove va tornar al país dels seus pares, on va treballar amb l’inventor de la nevera, el bavarès Carl Von Linde. De fet, va tornar a París com a representant de l’empresa de frigorífics de Linde.

A principis de la dècada de 1890, Diesel es va incorporar al grup Krupp, per a qui va fabricar el primer motor dièsel del món en condicions de treball.

Al no ser especialistes en la matèria, se’ns fa una mica difícil explicar amb exactitud com funciona l’invent però, resumint: és un motor tèrmic de combustió interna. La combustió s’aconsegueix al comprimir l’aire a l’interior del cilindre, i a menys aire, més temperatura. O sigui, que a diferència del de gasolina, aquest no necessita guspira per funcionar.

La gràcia dels motors dièsel és que gasten menys i, teòricament, el seu combustible és més econòmic, tot i que darrerament puja igual que la gasolina.

Per cert, que Rudolf Diesel va tenir un final tràgic. Sembla que va morir ofegat a l’enfonsar-se el vaixell on viatjava el 29 de setembre de 1913.

Però en la seva mort hi ha alguns punts foscos, perquè en aquella època, quan hi havia rescats d’aquesta mena, només s’agafaven les pertinences dels difunts i després els cadàvers es tornaven a tirar a l’aigua. La família només identificava si un rellotge, una cartera o una joia eren propietat del suposat mort.

Per això hi ha qui diu que no va morir sinó que va fugir. Altres, que es va suïcidar, atrapat pels greus problemes econòmics que patia.

Alguns fins i tot van acusar al govern alemany d’assassinat.

Cal tenir en compte que el 1913 l’ombra de la Primera Guerra Mundial ja planava per Europa i, Diesel havia declarat que posaria el seu motor a disposició de qui ho desitgés. Lògicament els germànics no haurien volgut que aquell artilugi acabés en mans enemigues.

3 comentaris:

Cardhuuu ha dit...

allò que us sonava el nom de Linde, és una de les marques mes importants de carretilles elevadores elèctriques

Unknown ha dit...

En Rudolf deu ser el governador de l'illa on van anar a petar Elvis i Marilyn.

Xavier Carmaniu Mainadé ha dit...

Gràcies cardhuuu i un aplaudiment al doc moriarty!
Realment, si tots els que "no han mort mai" encara fossin vius, encara patiríem més sequera.